Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: وقتی تصمیم می‌گیری در یک سریال نوروزی قصه‌ات را به فضای جنگ و اسارت ببری، یعنی ریسک بزرگی کرده‌ای که احتمال شکست آن بیش از موفقیت است. هر چقدر هم که برای تقویت موقعیت‌های کمیک تلاش کنی، باز هم با قصه جنگ و فضایی مواجهی که ذاتاً غم‌انگیز است. در فصل سوم «زیرخاکی» دوری «فریبرز» از «پری» این ریسک را پررنگ تر کرده بود اما این سریال از این چالش با کامیابی عبور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین تمهید روایی، شاید دو زوج جدید داستان بودند که قرار بود جای زوج بامزه «پری» و «فریبرز» را پر کنند؛ یعنی تقابل و تضاد فریبرز و  سروان ارتش در فضای اسارت و در خانه «مروت‌پور»، زوج «کشور خانم» و «پری».

در اولی ما یک دوگانه بلاهت و فرزانگی می‌بینیم، جناب سروان با تکیه بر مشیت الهی، فردی تقدیرگرا و در عین حال محکم و مصمم است. او البته برای موقعیت‌های دشوار تدبیر دارد و اساسا نماینده آن کهن‌الگوی حکیمِ فرزانه است. این خصایص همه در تضاد با حماقت فریبرز است.

 

فریبرز دائماً هیجان‌زده است و حتی میمیک صورتش هیچوقت خنثی نیست. به راحتی دل  می‌بندد و به همان راحتی هم ناامید می‌شود. معمولاً تمام تصمیماتش را به تنهایی می‌گیرد و به اشتباه می‌افتد، یعنی هیچ نسبتی با تدبیر ندارد، جایی از سریال، سروان به فریبرز می‌گوید: «برای هر تصمیمی فکر کن و مشورت کن» این دقیقا وجه تمایز پررنگ این دو کاراکتر است.

از آن طرف در خانه مروت‌پور ما با دو وجه زنانه و توامان کاریکاتوری مواجهیم؛ «کشور خانم» که تیپیکال زن سنتی ایرانی را نمایندگی می‌کند و البته سر و زبان هم دارد؛ کلامش دائماً آمیخته به کنایه و طعنه است. تمهید لهجه اینجا خیلی خوب به روند پرداخت کاراکتر کشور کمک کرده، او گاهی خودش حرفهایش را هم ترجمه می‌کند. در نتیجه آن یکی از بامزه‌ترین موقعیت‌های کمیک و تکرارشونده سریال را می‌سازد.

اینجا هم موقعیت‌ها تضاد دارند اما کمی پنهان‌تر، هر چقدر در زندگی «کشور» همه چیز سامان دارد، در زندگی «پری» همه چیز بی‌سامان است؛ همسرش موقعیت نامعلومی دارد و بخش عمده‌ای از روزهایش را در زندان‌های مختلف می‌گذراند، کشور اگر سقفی بالای سر دارد، پری اما در اتاقی از همان سقف بالای سر کشور یک زندگی عاریه‌ای دارد و البته اگر کشور راضی و خشنود است، پری سراسر عصیان است.

 

به هر حال بار روایت بر دوش همین دو زوج بوده و می‌شود گفت که موفق هم بوده تا قسمت نهم که فریبرز و پری دوباره بهم می‌رسند. اینجا موتور روایت با دور تندتری می‌چرخد و در پنج قسمت انتهایی همان فضای فصل‌های گذشته سریال را شاهدیم.

 در پایان مسئله مهم این است که کاراکترها همچون «فریبرز»، پری، کشور و اسکندر آنقدر خوب پرداخت شده که موقعیت‌ها را مال خود می‌کنند و شاید اصلاً راز موفقیت متوالی «زیرخاکی» همین شخصیت‌پردازی‌های درست و به اندازه باشد، موفقیتی که با همین فرمول و با تکیه بر کاراکترهایش می‌تواند ادامه پیدا کند.

مجموعه تلویزیونی «زیرخاکی ۳» در ایام نوروز ۱۴۰۱  توانست با ۶۹٫۲ درصد بیننده‌، پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون در این ایام لقب گیرد. همچنین این مجموعه با ۳ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۳ بار مشاهده در بستر تلوبیون، پر بیننده‌ترین مجموعه نوروزی در تلوبیون به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زیر خاکی شبکه یک نوروز ۱۴۰۱ پژمان جمشیدی ژاله صامتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۸۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم

سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آن‌ها بپردازد به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، پرداختن به کسوت و جایگاه معلم در آثار سینمایی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر در کشورمان فراز و فرود‌های زیادی داشته، اما واقعیت این است که هر چقدر تلویزیون در این مسیر با تولید آثار متنوع عملکرد بهتری دارد، سینما کمتر اثر شاخصی با محوریت شخصیت معلمان داشته و صرفاً در برخی تولیداتش به عنوان یک کاراکتر پیش‌برنده قصه و درام خودنمایی کرده است. 

روز معلم برای خیلی‌ها مترادف با خاطرات نوستالژیک دوران مدرسه است. آثاری در سینما و تلویزیون پخش شده که کسوت معلمی را به اشکال مختلف نمایش دادند و ثبت کردند. از همین ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سینمای کشورمان برای گرامیداشت مقام معلم، اثر درخوری تولید نکرده است. البته در خصوص این کم‌کاری در سینما برخی معتقدند نفس غیرقابل پیش‌بینی بودن زمان اکران فیلم‌ها کمتر این اجازه را می‌دهد که در این رابطه اثری شکل بگیرد. اگرچه این جمله بیشتر بهانه است تا استدلال، ولی مسئولیت‌پذیری تلویزیون در این زمینه بیشتر از سینما بوده و گواه آن هم تولید سریال‌های متعددی است که به برخی از شاخص‌های آن اشاره می‌کنیم. 

معلمان در سریال‌های نوستالژیک

سریال «دبیرستان خضراء» ساخته اکبر خواجویی، محصول سال 1374 از جمله آثار تلویزیونی است که با محور قرار دادن رابطه معلمان با دانش‌آموزان برای بسیاری از مخاطبان خاطره‌سازی کرده است. هسته اصلی این سریال مدرسه دخترانه‌ای بود که با پی گرفتن دغدغه‌ها و مشکلات دانش‌آموزان دختر نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان» متمرکز است که سعی می‌کند ضمن برطرف کردن دغدغه‌های خاص این قشر از جامعه دانش‌آموزی با انجام فعالیت‌های مثبت و ثمربخش خود چهره‌ای مناسب برای مخاطب به نمایش بگذارد. 

سریال «قصه‌های مجید» به کارگردانی مرحوم کیومرث پوراحمد، محصول سال 1369 تلویزیون نیز یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌هاست که براساس کتابی با همین نام (قصه‌های مجید) از هوشنگ مرادی‌کرمانی ساخته شد. «قصه‌های مجید» روایتگر لحظه‌های کودکی یک نوجوان به نام مجید است که با مادربزرگش (بی‌بی) تنها در یک خانه قدیمی زندگی می‌کند. این سریال که در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و همچنان هم از شبکه‌های مختلف سیما از جمله آی فیلم در حال بازپخش مجدد است در بخش‌های زیادی به اتفاقات و موضوعاتی می‌پردازد که برای شخصیت مجید در مدرسه رخ می‌دهد یا ریشه دارد که انصافاً بخش‌های خاطره‌انگیزی از سریال به نحوه تعامل و شیوه برخورد مسئولان مدرسه اعم از مدیر، ناظم و معلمان با دانش‌آموزان می‌پردازد. این سریال آنقدر مورد توجه مخاطبان و مدیران تلویزیون قرار گرفت که چهار ماجرای آن به چهار فیلم سینمایی تبدیل شد و روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما رفت. 

سریال «بچه‌های مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی، محصول سال 1376 تلویزیون هم یکی دیگر از این آثار است که محتوای آن درباره تعدادی دانش‌آموز است که در مدرسه شبانه‌روزی «همت» همزمان تحصیل و زندگی می‌کنند و هر بار با ماجرایی تازه روبه‌رو می‌شوند. سریال «مدرسه ما» به کارگردانی داریوش یاری، محصول سال 1388 هم درباره دانش‌آموزان یک مدرسه راهنمایی است که کار‌های دانش‌آموزان باعث ایجاد جنجال و مشکلاتی می‌شود. شخصیت «کیهان» با بازی علی اوسیوند، معلم جدید ادبیات است که در میانه سال تحصیلی جایگزین معلم دیگری می‌شود و با ورودش تغییرات مثبتی در مدرسه ایجاد می‌کند. سریال «مدرسه مادربزرگ‌ها» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال 1375 از جمله آثار تلویزیونی است که به بحث نهضت سوادآموزی می‌پردازد. قصه اصلی این سریال در مورد تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی با بازی الهام پاوه‌نژاد دارند و در هر قسمت ماجرا‌های جالبی را به وجود می‌آورند. 

فیلم‌های انگشت‌شمار سینما

سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آن‌ها بپردازد به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد. 

«جنگ اطهر» اولین اثر سینمایی پس از انقلاب است که در آن به معلم، مدرسه و دانش‌آموز پرداخته می‌شود. این فیلم یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی نجفی ساخته شد. این فیلم قصه آموزگار جوان و فداکاری به نام اطهر را روایت می‌کند که وارد مدرسه‌ای می‌شود و سعی می‌کند روابط دوستانه‌ای با شاگردانش برقرار کند. رابطه او با یکی از شاگردان به نام فتاح که وضع خانوادگی نامناسبی دارد بیشتر می‌شود. اطهر در تدارک اجرای یک نمایشنامه توسط دانش‌آموزان است، اما مدیر مدرسه مشکلاتی برای او فراهم می‌کند. اطهر می‌کوشد فتاح را با واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه آشنا کند، اما جانش را بر سر هدفش می‌گذارد. 

«خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی را که تولید سال 1365 است، می‌توان یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی در این حوزه دانست که موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری کسب کرد. این فیلم قصه پسربچه‌ای را روایت می‌کند که متوجه می‌شود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است. بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس بدهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. کیارستمی در این فیلم به ترس دانش‌آموزان از تنبیه معلمان می‌پردازد. 

کارگردان‌های زیادی در مدیوم سینما تصویرگر معلمان بودند، اما تنها برخی از این سریال‌ها و فیلم‌ها در ذهن مخاطبان ماندگار شده‌اند. یکی از کارگردان‌هایی که بیشترین تعداد پرداخت به این قشر از جامعه را در کارنامه کاریش دارد، پوران درخشنده است. این بانوی فیلمساز کشورمان در بسیاری از آثارش کاراکتر معلم دیده می‌شود صرف‌نظر از خوب و بد یا درست و غلط بودن شخصیت‌پردازی که نسبت به آن‌ها صورت گرفته است. فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی»، تولید سال 1366 به کارگردانی این بانوی فیلمساز کشورمان است که با نگاهی متفاوت به دنیای معلمان و دانش‌آموزان می‌پردازد. 

فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه»، تولید سال 1396 نزدیک‌ترین تجربه سینما در پرداختن به این قشر با کارگردانی پیمان معادی است که قصه اصلی‌اش به دوران هشت سال دفاع مقدس و اوج بمباران‌ها مربوط می‌شود، اما بسیاری از سکانس‌های این فیلم در یک مدرسه می‌گذرد و به نوعی روایتگر وضعیت مدرسه‌ها و تحصیل در آن دوران است. 

با این حال به نظر می‌رسد هنوز فیلم شاخصی درباره مقام معلم در سینما ساخته نشده، در حالی که اهمیت این قشر در جامعه قابل کتمان نیست.

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • عکس| خانم بازیگرِ تلویزیون، برای همیشه ایران را ترک کرد
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • سرو شراب با بطری در سریال پرحاشیه تلویزیون!
  • سرو مشروبات الکلی در سریال «هفت سر اژدها» جنجال‌برانگیز شد
  • ببینید | سکانس جنجالی سرو مشروبات الکی در سریال خبرساز تلویزیون!
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون