چرا "زیر خاکی" دوست داشتنی است؟
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۹۳۰۹
سریال زیرخاکی که اولین بار در رمضان ۱۳۹۹ پخش شد، به حدی در جذب مخاطب موفق بود که اینک و در بهار ۱۴۰۱، فصل سوم جدید آن، پربینندهترین سریال نوروزی است. جلیل سامان این سریال را نوشته و کارگردانی کرده است.
زیرخاکی قصه فردی به نام فریبرز است که دنبال گنج میگردد، ولی ناخواسته و مدام، درگیر ماجراهایی میشود که اصلا به او مربوط نمیشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقش فریبرز را "پژمان جمشیدی" بازی میکند؛ فوتبالیست سابق تیم ملی که وقتی وارد عرصه سینما شد، خیلیها او را جدی نگرفتند و تصور میکردند عطش او هم مانند خیلیهای دیگر، بعد از تجربه یکی دو سکانس یا فیلم، فروکش خواهد کرد.
ولی پژمان جمشیدی نشان داد که آمده است بماند و رشد کند و اینک او، یکی از بهترین بازیگران طنز ایران است. پژمان در جشن سینمایی حافظ توانست جایزه بهترین بازیگر کمدی مرد را به خود اختصاص دهد و در جشنواره چهلم فجر هم نامزد بهترین بازیگر مرد برای نقش آفرینی در فیلم "علفزار" شد.
اما چرا "زیر خاکی" این قدر موفق است و توانسته مردم را پای تلویزیون بنشاند؟
به نظر میرسد چند عامل در این باره موثر بوده است:
فیلمنامه جذاب و روان و بدون پیچیدگیهای زائد
فیلمنامه نویس به خوبی واقف بوده که برای عموم مردم و نه فیلم بینهای حرفهای مینویسد. بنابراین، سیر حوادث را به صورتی روان و بدون پیچیدگی خاصی دنبال هم چیده است تا همه بتوانند بدون آن که درگیر کشف سریال شوند، از دیدن آن لذت ببرند. فیلمنامه در عین جذاب بودن، تکلف ندارد و نمیخواهد خود را به رخ بکشد.
این سادگی - که البته سهل ممتنع است - در مجموع به تولید اثری "خودمانی" منجر شده است و این خودمانی بودن، در جزء جزء کار، از طراحی صحنه و لباس تا بازیها مشهود است. زیر خاکی، اثری متواضع و اصطلاحاً خاکی است و نمیخواهد فخر فروشی کند. همین است که تماشاگر با خیال راحت به آن نزدیک میشود.
فضای زمانی قصه
قصه، به دهههای ۵۰ و ۶۰ مربوط میشود. برای افرادی که دوران کودکی و جوانی خود را در آن سالها طی کرده اند، فضای بازسازی شده آن دوران، بسیار نوستالوژیک است؛ از نوع لباسهایی که مردم میپوشیدند، خودروها، خانهها و حتی اسباب و اثاثیهای که تماشاگران را به سالهای کودکی و نوجوانی و جوانی شان پرتاب میکند.
حتی نوع روابط افراد نیز دقیقا مبتنی بر روابط آدمهای آن سالها طراحی شده است، مانند ارتباطات صمیمانه همسایهها که این روزها، در اغلب شهرها، نظیرش به چشم نمیخورد.
برای جوان ترها نیز رنگ و بوی گذشته، جالب است و سوژهای است برای گفتگوهای خانوادگی درباره گذشته ها.
شخصیت پردازی قوی
مشخص است که جلیل سامان، روی تک تک کاراکترها، عمیقا فکر کرده است. همه بازیگران اصلی، شخصیت تعریف شده خود را دارند و صرفاً تیپ نیستند. همین شخصیت پردازی قوی است که میشود مخاطب، با آنها ارتباط بگیرد و مهمتر از آن، باورشان کند. اگر شخصیت پردازی حساب شده فریبرز نبود چه کسی میتوانست این همه سادگی را بپذیرد و حتی با آن همراهی کند؟
سینما و سریالهای ایرانی، عمدتاً از ضعف شخصیت پردازی رنج میبرند و وقتی اثری بر این ضعف غلبه دارد، دیدنیتر میشود، مانند زیر خاکی.
بازیهای باورپذیر
تقریباً همه بازیگران، نقش هایشان را نه بازی که گویا زندگی میکنند و تماشاگر، احساس میکند در حال تماشای زندگی واقعی آنهاست نه نقش بازی کردن شان. جلیل سامان، توانسته است بازیهای خوبی بگیرد.
طنز موقعیت و پرهیز از لودگی
هر چند قصه اصلی زیرخاکی مبتنی بر طنز است، اما ریزکمدیها و طنز موقعیت در طول قصه اصلی، لحظات جذابی را برای مخاطب رقم میزند. طنز کلامی که به ویژه در بازی فریبرز، پریچهر و کشور خانم وجود دارد مزید بر علت است تا خنده بر لبان تماشاچی بنشیند.
زیر خاکی بر خلاف برخی آثار سینمایی و سریالها که با شوخیهای سخیف و دم دستی میخواهند از تماشاگر خنده بگیرند، توانسته است طنزی پاکیزه، دوست داشتنی و محترم اراده کند.
آمیختگی جدی و شوخی
در کنار طنز قوی و مستمری که در کار جریان دارد، شاهد وقایع و پیامهای جدی هم هستیم که مشابه بیرونی هم دارند؛ مانند شخصیتهای ریاکاری که خود را نیروهای مذهبی و انقلابی جا میزنند و در واقع نفوذی اند و دنبال منافع مادی و سیاسی خود هستند. این قبیل آدم ها، نه فقط در سریال طنز زیرخاکی که در زندگی واقعی ما هم هستند و اتفاقاً اثر جدی تری بر سرنوشت مان دارند.
کارگردانی روان، موسیقی مناسب، تدوینی که کش نمیدهد و ... در کنار نکات پیش گفته، باعث شده است مردم ایران که این روزها بیش از هر زمانی به خنده و خوشی نیاز دارند، ساعتی را فارغ از غم دنیا بگذرانند و همین یعنی موفقیت یک اثر نمایشی. به جلیل سامان و تیم خوبش در زیرخاکی، خدا قوت میگوییم.
منبع: عصر ایران
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردیمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سریال تلویزیونی زیر خاکی شخصیت پردازی جلیل سامان زیر خاکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۹۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«قبرستان نو» با حفظ حرمت تمام قبور بهسازی میشود / هیچ تخریبی در کار نیست
مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) از بهسازی قبرستان نو خبر داد و گفت: در این پروژه هیچ تخریبی صورت نمیگیرد و شان و حرمت تمام قبور حفظ میشود.
علیرضا خاکی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: طراحی قبرستان نو از سال ۱۴۰۲ شروع و تملکش توسط سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم و سپس شهرداری منطقه صورت گرفت.
وی با اشاره به وجود ۱۳۲ مغازه در این محدوده افزود: تعیین تکلیف اغلب این واحدها صورت گرفته و حدود ۱۰۰ مغازه تخریب شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: در گام نخست این محوطه ساماندهی مقدماتی خواهد شد.
خاکی با اشاره به اینکه قبرستان نو قرار است به باغ موزه مشاهیر قم تبدیل شود اضافه کرد: این گورستان ظرفیت بسیار خوبی برای مراجعه زائران و گردشگران دارد و اگر هرکدام از این مشاهیر و بزرگان به تنهایی در هر شهری بودند محوریت توسعه گردشگری آن شهر محسوب میشدند.
وی اضافه کرد: از جمله این افراد معجزه هزاره سوم کربلایی کاظم، میرزا حسن رشدیه بنیانگذار مدارس جدید، رسول ترک و بسیاری از علما و مراجع هستند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با تاکید بر اینکه فضای اطراف حرم مطهر نیازمند فضای شهری و فضاهای مطلوب زائران است، گفت: در طول ۵۰ سال گذشته بعد از باغ ملی هیچ فضای شهری در کنار حرم ایجاد نشده است، هرچند آرام سازی خیابان ارم کمی این مشکل را برطرف میکند اما لازم است که فضای پنج هکتاری قبرستان نو بهسازی شده و برای تردد عموم مناسب شود.
خاکی ادامه داد: هدف از این بازآفرینی معرفی مشاهیر و بزرگان این منطقه است که با حفظ شأن تمامی قبور و جایگاه افراد صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: مسائل و آسیبهای زیادی در این مکان ایجاد شده است، در بسیاری از بقعهها سقفها ریزش کرده، برخی قبور نشست داشته، برخی قبور مورد هَتک حرمت قرار گرفته و خالی شدهاند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به وقوع برخی آسیبهای اجتماعی در این محدوده، تاکید کرد: فضاهای محصور به این دلیل که امکان نظارت اجتماعی در آنها وجود ندارد، همواره از سوی گروههای پرخطر در معرض آسیب هستند.
خاکی با تاکید مجدد بر اینکه به هیچ عنوان بحث تخریب مطرح نیست و بحث بهسازی صورت میگیرد، گفت: نگاه این است که سنگ قبرها حفظ شود و هم سطح سازی صورت گیرد.
وی ادامه داد: هدف از این اقدامات ساخت آبنما و اتفاقاتی از این دست به معنای بوستان سازی نیست. درواقع مناسب سازی به معنی ساخت نیمکت، آبخوری، وضوخانه و راه دسترسی به حرم مطهر است تا رفت و آمد مردم تسهیل شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) افزود: قرار است با تملک یکی چند اتصال محله قم نو و آبشار اتفاق افتاده و بهسازی این محلات آغاز شود.
خاکی گفت: محله آبشار محل اقامت بسیاری از زائرین است و با تملک این پلاکها این محلات دسترسی بهتری به حرم پیدا میکنند و مستقیم به خیابان متصل میشوند.
وی اظهار کرد: با این اقدامات هم زائران و هم کسانی که ساکن منطقه هستند، شاهد افزایش کیفیت محیطی خواهند بود.
کد خبر 749771